Trening for terrengsykling?

Trening for terrengsykling?

Når vi stiller i konkurranser med variert underlag og løypeprofil pleier vi alltid å være bevisst på hvor i løypa det er gunstig å posjonere ut kreftene. Hvor kan man hvile, og hvor kan man gjøre en forskjell? På en rask grusvei er det mye krefter å spare ved å ligge på hjul og samarbeide i en gruppe. På tekniske partier er det mer opp til deg selv, og med god flyt er det både mye tid og mange plasseringer å tjene.

Mange kjører bakkeintervaller på grus og asfalt, men det færre tenker over er at på stipartier kan man sykle fort helt «gratis». Det er ikke mye som skal til, og ved å være litt bevisst på teknikktrening merker man fort fremgang. I tillegg er det jo fryktelig gøy 🙂

Bakkedrag med pause på sti:
Når vi kjører bakkedrag på jevnt underlag prøver vi så ofte som mulig å velge en bakke der man kan sykle ned igjen til utgangspunktet på sti. Full gass opp til toppen, og ned igjen med litt tekniske utfordringer. Veldig spesifikk trening for å mestre tekniske utfordringer med stive og slitne bein. Og ikke minst har man noe å glede seg til når toppen nærmer seg!

Intervaller på sti:
Sliter du med å holde momentet, og dermed farten, oppe på sti? Vi kjører intervaller i kupert terreng, gjerne med mye røtter og stein i underlaget. Kanskje blir ikke snittwatten like høy, men vi kan sykle mer effektivt i ulendt terreng!

Trening i regnvær?
Er du som meg syns du ikke det er særlig gøy å bli våt og kald på sykkeltur. Når det regner tar jeg alltid frem terrengsykkelen og drar på stitur. Det er lettere å holde seg varm i skogen, og i tillegg er det verdifull trening for å sykle effektivt på glatte stier! Får aldri like bra teknikktrening når sola skinner

Måtte flyten være med deg i sommer!

Fredrik

Copyright © 2010-2017   |  Utviklet av: Sveum design AS