Swiss Epic 2.etappe

Vi har nå gjennomført de første 3 dagene av Swiss Epic, og er halvveis gjennom eventyret! Den første, lange, etappen i går kan du lese om på Terrengsykkel.

Dagens 2. etappe serverte 70km med ca 2500 høydemeter. Mye raske og fine stier, en spinnvill hengebro og en bratt avslutning opp igjen til Leukerbad.

Vi har altså byttet by siden sist, i går syklet vi fra Grächen til Leukerbad. En sjarmerende liten by klemt inn mellom fjellsidene. Når vi kommer i mål i ny by kan vi bare vandre rett inn på vårt tildelte hotellrom, og finne bagene våre klare utenfor døra til rommet. Helt rått opplegg for slitne syklister!

Rittet i dag startet rett inn i en kort klatring(i sveitsisk standard, vel og merke), før en lang og variert utforkjøring. Vi passet på å sykle oss oppover feltet for å få fri bane ned den første utforkjøringen, og det var vel verdt kreftene! Moro å cruise nedover dalsidene her. Etter en liten lagtempoøkt i dalen med det britiske Hope-laget tok vi fatt på nye klatringer på andre siden av dalen. Oppover fjellsiden tror jeg vi begge kriblet av forventninger, for oppe på toppen var vi blitt fortalt at Europas høyeste hengebro ventet på oss!

Hengebroen er smal, gyngete, og man kan se rett ned i avgrunnen 200m under. Arrangøren hadde satt opp skilt med påbud om å gå av sykkelen før broen, som sikkert var lurt med tanke på at vi måtte trille sykkelen med styre på tvers for å få plass mellom gjerdene.

Oppe i fjellene møtte vi også et sveitsisk lag som lurte på om vi tok det med ro siden vi alltid pratet og lo hver etappe. Neida, vi har det bare så kult at vi klarer ikke la være!

Etter flere utforkjøringer som sprenger berg-og-dalbane-skalaen og vel så det, ankom vi foten av dagens lengste klatring. Etter å ha fylt flaskene og fått en gel av Sponser satt vi bra fart inn i bakken for å komme opp til Hope og Scott som vi så et par minutter lenger opp i bakken. Synes vi holdt trøkket bra hele veien opp, og helt på toppen fikk vi til og med en bonussti!

Vel inn i den siste kneika kunne vi se de andre lagene rett foran oss, og luktet en ny plassering innenfor topp 10. Rakk å glede meg over det i ca 1,5 sekund før jeg reiste meg i pedalene og kjente krampa beit i begge lårene. Ole roet ned farten i front for å le litt av meg, og jeg fikk brukt anledningen til å tråkke ut krampa.

Kom oss til slutt i mål på en 11. plass, like under 4t. Beholder med det 10. plassen i sammendraget.

Etter rittet i dag hadde vi litt tid til overs og tok gondolen opp i fjellet for å øke turistfaktoren litt. Så blant annet over til morgendagens planlagte start på andre siden av dalen. Dessverre må starten flyttes ned i byen, ettersom værmeldingen sier snøstorm i høyden imorgen. Det ryktes fortsatt om fete utforkjøringer, så vi skal gi gass som alltid!