Forberedelser til ritt

Forberedelser til ritt

Rittsesongen nærmer seg med stormskritt for mange av oss nå, og mange lurer på hvordan man best omsetter all den gode vintertreningen til gode resultater i sesongens ritt. Det er like aktuelt uansett om man kjemper om seire i Norges Cup eller pers i turritt. Her er noen av mine tips!

Uken før:

  • Tren like mange økter som normalt, men kort ned distansen til halvparten
  • Kjør en lett intervalløkt 2-3 dager i forkant for å forberede beina på hva som kommer

Dagen før:

  • Prøv å bruke dagen til å slappe av, spise og drikke godt. Litt ekstra karbohydrater til middag anbefales ofte, men ikke overdriv. Hold deg til daglige vaner 😊
  • Vask sykkel og utstyr. Se samtidig nøye over at drivverk og dekk ser bra ut, ingen slitte ledd i kjedet etc.
  • Dersom du har tid, gjennomfør en lett treningsøkt. Maks 1t.

På rittdagen:

  • Stå opp i god tid og ta deg tid til å våkne opp med en fin frokost. Selv liker jeg å stå opp senest 4t før konkurransestart
  • Få i deg et siste måltid med raske karbohydrater ca 2t før start.
  • Kjør en oppvarming på 20-30min med et par drag opp mot terskel. Ikke gå i fella med å varme opp for lenge og for hardt, du får bruk for sparte krefter underveis i rittet.
  • Stå på start med et smil om munnen, gjør ditt beste og tenk minst mulig på hva alle andre rundt deg gjør.

 

Lykke til, og gi full gass, hilsen Fredrik!

Copyright © 2010-2017   |  Utviklet av: Sveum design AS