Er sykkelen i toppform?

Er sykkelen i toppform?

De viktigste 20 min av din treningsdag.

Du trener masse og kanskje t.o.m litt for mye innimellom. Legger ned utallige timer borte fra familie, blod, svette, kvalme og tårer. Og alt for og få din fortjente heder, ære, likes, cudos og nå dine hårete mål øverst på pallen. Du spiser og drikker riktig, leser deg opp på alt som kan gjøre deg bedre,smartere, raskere og sterkere.
Men nå skal jeg snakke litt om der det perfekte opplegget ditt fort kan ryke. Nemlig, vedlikehold av verktøyet som skal bringe deg til og nå disse målene. Kjedelig og få drømmene knust av en DNF pga sløvhet.
Jeg har alltid messet om det jeg kaller «sykkel hygiene». Jeg har det som vane at sykkelen alltid får smake såpe og vann før meg. Møkk og gjørme er også lettere og få av når den er fersk. Og her sparer jeg meg for masse kommende problemer. Da er det bare og tørke sykkelen før du smøre den opp igjen, og den er klar for neste tur.
Og møte opp på trening/konkurranse med møkke sykkel er en skam. «Keep your shit clean».
Men vask er bare første bud. Hjelper jo ikke at sykkelen bare er ren. Hele sykkelen bør få en liten gjennomgang og se etter mulige problemer. Så her er noen punkter for hva du bør sjekkes før raceday.
1: Bremser.
Ved og se inn på bremseklossen ovenfra så kan man følge med på når det er tid for og skifte til nye. Det er ca 2-3 mm bremsebelegg på hver kloss når de er nye. Så når de er under 1 mm bør de byttes så du ikke ødelegger bremseskiven.
Klossene kan du bytter selv, eller setter bort jobben til ditt lokale sykkelverksted.


2: Drivverk.
Levetiden på kjede/krank/kassett kan variere veldig. Vedlikehold, kvalitet, kjørestil og tyngde på rytter spiller inn. Er skjelden det letteste og dyreste er det som holde lengst. Men det er kanskje mest presist så lenge det lever. Jeg pleier og kjøre 3 kjeder på en kassett. Men nå er jeg jo også lett i kroppen og har ikke samme slitasje som et som veier 20 kg mer. Det lønner seg og gå til innkjøp av en kjedestrekkmåler. Da kan du enkelt følge med selv når det er på tide og bytte.


3: Gir.
Kjøp deg et mekkestativ. Da kan du lettere jobbe og sjekke sykkelen. Sjekk at girene fungerer som de skal. Hvis de ikke gjør det kan det være flere årsaker til dette. Treg girvaier/strømpe er ofte synderen. Bytt dette og problemet er løst. Mange fine «how to do» filmer på YouTube.
Sjekk også om girører er rett. Bytt dette hvis det er skjevt. Ikke prøv og bøy på det da det blir ennå skjørere. Og det blir mye skade hvis det ryker i fart. Er du usikker så få hjelp av din lokale mekaniker.
4:Smørning.
Det er masse bra oljer/vokser der ute for alle slags værforhold. Er man nøye og vasker kjede etter hver tur så slipper mann og slite kjeder unødig. Smuss og møkk blander seg med gammel olje og lager en «slipepasta» som kjapt ødelegger drivverket ditt. Det er også lettere og rengjøre kjede når det er fersk olje på det.
Selv er jeg glad i og bruke voks basert smurning. Pga vedlikehold og funksjon. Det tar ikke til seg støv og smuss på samme måte som olje. Men er kanskje ikke like effektiv på lengre ritt. Og evnt våte/gjørmete ritt. Da er det wetlube som gjelder.
5: Dekk.
Se alltid etter rift og skade på dekkene. Kjedelig og få problemer i rittet når det enkelt kan fikses på forhånd. Dekk er også ferskvare. Så gamle dekk kan fort bli hard i gummien. Da blir de glatte og mer utsatt for skade.
Velg også riktig dekk til forholdene. Hør gjerne med kjente eller lest tester. Så finner du det dekket og lufttrykket som passer deg og din kjørestil.
6: Ramme.
Sist men ikke minst trenger ramma litt TLC og sjekk. Mange i dag kjører med karbon rammer. Det kan oppstå sprekker etter fall og påkjenninger. Sjekk alltid utsatte steder som styrerør, krank, seterør og droppout. Lett og avsløre da det blir små sprekker i lakken. Ta kontakt med de du har kjøpt sykkelen av hvis du er i tvil.


Med disse enkle grepene så har du større sjanse på og nå målene dine. Alle gutta på laget er i overkant nøye med syklene sine. Derfor er det også lite tekniske problemer for oss. Som igjen gir fantastiske resultater.
Så, nå er det ingen unnskyldning. Opp av sofaen og ut i furtebua for og gjøre den viktigste delen av treningen din.

Morten.

Copyright © 2010-2017   |  Utviklet av: Sveum design AS