Doktorens hjørne: Tidsklemma!

Doktorens hjørne: Tidsklemma!

Tidsklemma! Som travel doktor og hardtsatsende terrengsyklist på Team Swix Hard Rocx har jeg noen seriøse tanker rundt dette som jeg ønsker å dele med dere, kjære godtfolk. Livet kan være travelt, og sykling kan stjele mye tid. Men det behøver ikke være en umulig kombinasjon! Her har jeg samlet noen råd og anbefalinger for deg som sitter fast i tidsklemma:

 

1) Livsprioriteringer:

Jeg vil at du aller først setter opp en rangeringsliste over det som er viktigst å prioritere i livet ditt. Ikke føl deg altfor presset av Sean Yates eller Velominati. Listen din kan for eksempel se slik ut:

1) Familie, 2) Jobb, 3) Venner/venninner, 4) Hjemmet, 5) Hytta, 6) Bilen J, 7) Bikkja, 8) Katten, 9) Båten, 10) Sykling.

Du vil forhåpentligvis innse at det finnes viktigere ting i livet enn sykling. Sykling er viktig, men det betyr langt fra alt, og vil hos de fleste komme et godt stykke ned på listen! Men fortvil ikke, med litt planlegging, mot, vilje og struktur kan man få til det man ønsker her i livet.

 

2) Målsetting:

Først og fremst er det svært viktig å finne ut hva som er målet med syklingen din. For du ønsker vel ikke bare å surre rundt? Folk flest er som kjent ikke sykkelproffer, og de fleste av oss har et liv ved siden av tråkkingen. Jeg vil anbefale at du går en runde med deg selv for å definere en klar personlig hovedmålsetting med syklingen din. Den kan variere svært fra person til person, og kan naturlig nok være noe sammensatt. Bruk litt tid på dette. Hvorfor sykler du? Hva driver deg? Hva vil du oppnå? Eksempler her:

  • Deilige, rolige solskinnsturer?
  • Hverdagsavkobling med frihetsfølelsen sykling gir?
  • Få mer overskudd i hverdagen?
  • Bli bedre?
  • Forhindre forfall?
  • Løse livsproblemer?
  • Løse verdensproblemer?
  • Nyte opplevelsen av kvalitetssykler? (les hard rocx)
  • Oppleve framgang?
  • Forebygging av skade/sykdom?
  • Resultat- eller tidsmål i ritt?
  • Slå klubbvenner/venninner på fellestrening?
  • Ikke bli frasyklet av datteren (på 7 år)?
  • Noe å fortelle til barnebarn?
  • Sykle Norge på langs?
  • Sykle Norge på tvers? (Anbefaler i så fall innerst i Tysfjorden)
  • Strava-kudos og KOM’er?
  • Doctor’s order?
  • Osv.

Litt utifra ambisjonsnivået er det lurt å definere noen mer detaljerte delmål. Dette er spesielt viktig hvis du satser litt og ønsker framgang. Hva er du god på? Hva er du dårlig på? Hvor har du forbedringspotensiale? Hva kan forbedres fra forrige sesong? Eksempler her:

  • Bli bedre på teknisk sti?
  • Kjøre fortere utfor?
  • Klatre bedre?
  • Bli bedre i svinger?
  • Bli bedre til å spurte?
  • Få opp terskelwatten?
  • Få mer effektivt tråkk?
  • Sitte bedre på sykkelen?
  • Bli mer aero?
  • Gå ned i vekt/spise sunnere?
  • Bli kvitt knesmertene når du sykler?
  •  Osv.

 

3) Ikke glem teknikk:

Den ambisiøse terrengsyklist som ønsker framgang vil ha stor effekt av stadig terping og utvikling på det sykkeltekniske. Dette er en såpass stor og viktig del av terrengsykling som ikke må forsømmes eller undervurderes. Ikke glem det grunnleggende. Forsøk gjerne en sykkeltilpasning (kan anbefale Petter Gustavsen). Les deg opp, spør andre, ut på tur med erfarne ringrever, gå på kurs, prøv deg på sti med stiv gaffel, søk på youtube etc. Det er i denne sammenheng fristende å sammenligne terrengsykling med den flotte idretten golf. Mang en golfer har vel stått timesvis på drivingranchen og trent utslag, jo lengre slag jo bedre… Mens trening på nærspillet glemmes! Dette kan sammenlignes med syklisten som dunker av gårde for å øke sin terskelwatt, mens teknikktrening helt forsømmes. Money is on the green osv… Fore!

 

4) Effektive treningsøkter:

Den ambisiøse syklist bør ha en klar mening og tanke med hver treningsøkt. Invester gjerne i en god trener eller følg et kjent treningsprogram. Vanlige, dødelige syklister bør ikke gå i fella med å kjøre mange, lange, rolige langturer. Spar deg for evig hunger etter Stravakudos for ekstreme turer, rå snittfart, KOM’er (aka medvindsdrag), wattverdier etc.! Strava og andre sosiale medier er for mange en flott motivasjonsfaktor, men alt med måte.

Det er for tiden mye snakk om watt, og dette er et begrep som nok har kommet for å bli. Les deg gjerne litt opp på dette, og lær forskjellen på watt og volt (=Walt, hilsen Fleksnes). FTP/kg er kanskje det beste objektive målet på kjørestyrke og hvor sterk syklist du er fysisk, i hvert fall på asfalt… De fleste mosjonister ønsker nok å øke sin kjørestyrke. For travle, ambisiøse syklister med jobb og familie vil jeg slå et slag for strukturerte, målrettede intervalløkter, gjerne på rulle. Følg helst en treningsplan. Start dette treningsarbeidet allerede på høsten, og hold det gående jevnt og trutt gjennom vinteren og våren. Det er som kjent ikke om å gjøre å trene mest, men smartest.

Som lege er jeg opptatt av evidence based knowledge, og det finnes faktisk ganske mye forskning og studier på hvilke treningsmodeller som funker best for rask fremgang. Bruk litt tid på å lese deg opp på dette! F.eks. vil en kort rulleøkt med oppvarming, 4×4 min knallharde intervaller med 2 min pause og litt nedkjøring gjøre underverker for din FTP, og tar totalt 30-40 min. En rolig langtur på 3-4 timer vil neppe øke din FTP i samme grad, og gir i tillegg større belastning på familie og næromgivelser.

 

5) Kosthold:

Et sunt kosthold er en svært tidseffektiv metode for å komme i bedre sykkelform. Ikke glem dette. Hvis du ikke tror meg vil jeg anbefale at du spiser deg stappmett på Gilde Wienerpølser en time før neste intervalløkt… Wa wa wee wa*, great success! Kroppens byggestener og drivstoff kommer fra det vi stapper i oss. Som lege vil jeg generelt anbefale et variert kosthold med mer frukt, grønnsaker, fisk (særlig hvit) og havre. Husk tran, hver dag, hele året. Prøv å kutte ned på raske karbohydrater (smågodt er forbeholdt verdensmestere og lørdagskvelder), salt og bearbeidede kjøttprodukter. Er du tørst, drikk vann. Ikke livets vann, aka Aqua vitae, aka akevitt.

* wa-wa-wee-wa:

A modern Israeli exclamation equivalent to «wow«. Has vulgar connotations. The invention of it has been attributed to Dov Glickman, a popular Israeli comedian. It is heard several times in the movie «Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan.» Contrary to the other entry in UD, this expression is not Kazakh and has never been.

 

6) Styr døgnet:

Finn dine tidstyver og arrester dem! Skriv lister og vær strukturert. Ikke lek med smartelefonen en halvtime før du sovner på kvelden, forsøk heller en halvtimes treningsøkt på morgenkvisten før alle andre står opp. Du behøver ikke sjekke sosiale medier 50 ganger daglig. Osv.

 

 

7) Nyt fridagene:

Den ambisiøse syklist vil kanskje av og til føle på dårlig samvittighet for å ikke få trent. Livets øvrige forpliktelser kan kanskje stikke kjepper i hjulene dine, i hvert fall kan det føles slik. Men les pkt 1 en gang til! Husk prioriteringene. Nyt fridagene! Trening bryter kroppen ned, og treningsfri bygger kroppen opp. Restituer deg med god samvittighet, og nyt at du bygger fysisk overskudd og sykkelmotivasjon til neste mulighet byr seg.

 

Med ønske om en trygg, skadefri og fin sykkelsesong. Husk dine prioriteringer, og nyt livet. Hilsen dr. Fredrik, spesialist i allmennmedisin.

 

Copyright © 2010-2017   |  Utviklet av: Sveum design AS